Hai Awak, popular Post,
Klik di sini ya! ---->

Usah kecewa dengan keputusan pelajaran anak tidak cemerlang.


Keputusan UPSR anak-anak anda semua A? Ada yg dapat keputusan B, C, D dan E sekali pun, kita sebagai ibu bapak atau penjaga tak perlu kecewa.
.
Pihak sekolah sering memberi tumpuan kepada pengajaran 'apa yang perlu pelajar fikir' dan 'bukan bagaimana untuk berfikir'.
.
Maka kita ibu bapa boleh fokuskan kemahiran anak-anak kita. Bagaimana untuk mereka berfikir? Berfikir boleh dilatih..😉
.
1) Banyakan membaca.
> Membaca boleh jadi input kepada pemikiran mereka.> Banyak membaca yang positif mereka boleh terjerumus kepada gejala positif. Berfikiran 'Positif'.
.
2) Berimajinasi.
> Berimajinasi lebih cenderung mendapat idea. Idea dicuba untuk pertama kali, kemudian dikembangkan idea itu, malah boleh menggegarkan dunio dengan idea itu (innovatif). . 3) Kecemerlangan/ketrampilan.
> Apabilo idea itu datang, mereka cenderung menyelesaikan masalah daripada membuat masalah. Sebarang kesulitan ado penyelesaiannya.Takda duit takda masalah, minyak naik takda masalah.. Ada jalannya. Contoh. Bila sesuatu itu diselesaikan itu adalah satu 'kecemerlangan'.
.
4) Mental dan Jiwa Besar.
> Bekerja keras dan berusaha untuk sesuatu pekara, kemiskinan bukan untuk selamanya dan apakah difinisi yang kito letak pada kemiskinan itu. Kita perlu sedar, 'kemiskinan juga disebabkan oleh mental kita'.. Mental/mindset kita cepat beralah, takut, dan tak mahu buat perubahan pada situasi kemiskinan itu.
.
5) Rasa ingin tahu yang tinggi/terus belajar walaupun dah pakar.
> Meraka banyak bertanya, kerap bersoal jawab.
.
6) Tidak pernah puas.
> Walaupun sesuatu itu mustahil bagi orang lain, mereka tidak berhenti berusaha untuk mendapatkan sesuatu yang terbaik dan lebih baik. Oleh sebab itu otak mereka selalu berfikir..
.
7) Tidak tidur di Awal pagi.
> Menghafal, menelaah, bekerja, mengkaji dan mengasah daya ingatan serta mentaati perintah Allah. Ini kerano dipagi hari otak mereka dah berehat panjang di waktu tidur malam.
.
Setelah dipelajari dan diamalkan, barulah kita sedar bahwa sesuatu yang berlaku itu adalah ketentuan/takdir Allah S.W.T
.
Ada takdir yang boleh diubah dan ada juga takdir yang tidak boleh diubah.
.
Silakan berdoa dan berusaha, Apit juga terus berdoa untuk tetapkan hati ini terus bersabar agar mendapat hidup yang lebih baik di dunia dan mengharapkan kebaikan di akhirat. Berdoa itu penting dan harus dilakukan dengan serius..
.
Camat malam.
-Apit Pemalu-

0 comments:

Post a Comment

Anda bolehlah memberi sebarang komen, menghantar berita dan apa-apa jua maklumat pun. Sekiranya anda tiada akaun blogger dan Email, anda juga boleh menghantar komen kepada Eden dengan tick kan pada "Anonymous" - (Eden akan cuba membalas SEGALA pertanyaan).


Klik Ha ODER NOW di bawah untuk Whatsapp eden:
Anda boleh memberi sebarang komen, cadangan, menghantar berita dan apa-apa jua maklumat pun yang berkaitan Apit Pemalu. Sekiranya anda tiada akaun blogger dan email, boleh juga dengan menghantar komen kepada kami dengan tick kan pada "Anonymous".. Sekiranya anda tiada kredit untuk membuat panggilan telefon kepada saya, sila tinggalkan nombor telefon anda di ruangan komen (enter your comment) dan saya akan cuba menghubungi anda dengan kadar segera.. Ha Terima kasih!

Apit Pemalu, everything is good here! Call/Whatsapp: 012-645 9881 #ApitPemalu #ApitShy #HaMHY #HaIbnuYaakop