Hai Awak, popular Post,
Klik di sini ya! ---->

Pinjaman ASB untung atau rugi?- ASB LOAN 2015.

 ASB loan untung atau rugi?... baik SIMPAN sendiri???
.
Pelaburan ASB...
Loan: Maybank Islamic.
ASB Financing-i is another form of term financing to purchase ASB unit trust based on Shariah principles of Murabahah via Tawarruq.
 Loan amount: 50k.
Term: 25 tahun.
Hukum: Harus.
.
8tahun full settlement...!!

Analisis yang saya buat ini cumo ringkas saja dan padek, serta tidak berniat untuk memburuk-burukkan pihak tertentu. Hanya sekadar untuk pertimbangan anda..he
.
Saya rasa pinjaman ASB lagi o.k, sobab 5 dalam 1..
.
1. Simpanan.
2. Pelaburan.
3. Ada perlindungan INSURAN KEMATIAN.
4. ASET.

5. Menyemai Tabiat menabung (saya dipupuk dari kocik lagi). hehe...
.
Dalam menilai pulangan dari ASB, adalah ponting untuk anda memahami, pengiraan dividen dan bonus untuk pelaburan ASB adalah berlainan sama sekali.
.
Contoh:- (Katokan pada tahun tersebut kadar dividen= 7%)

1) Simpan guno duit sendiri setiap bulan? 
-Simpan RM100 pado setiap bulan.
-Jumlah Januari hingga Disember =RM1200 (jumlah pada akhir tahun tanpa membuat sebarang pengeluran/kemasukan ASB unit -jumlah ini tidak buleh dikali dengan dividen, dividen dikira ikut tempoh matang KEMASUKAN RM100 itu pado setip bulan).
->Akhir Januari RM100x7%= RM7+RM100 (simpanan Jan)= Jumlah RM107.

->Akhir Febuari RM107x7%= RM7.49+simpanan RM100+RM100(Jan)= Jumlah RM207.49.
->Akhir March RM207.49x7%=RM14.5+RM207.49(Jan & Feb) + simpanan March RM100=jumlah sumo RM322, begitu seterusnya sampai akhir Disember RMx7%=RMxxxx
 .
Cara bergini pun untung jugak (tetapi keuntungannya kecil dari buat loan). saya dedulu buek macam ni...
.
-DIVIDEN akan dikiro pada AKHIR tahun bagi unit ASB yang matang dalam tempoh SEBULAN ke atas, BONUS pulak diberi pada UNIT ASB yang matang dalam tempoh SETAHUN ke atas.

ATAU

2)Buat ASB loan/pinjaman.
-Pinjaman/loan ASB RM12000 bulanan RM99 (Termasuk perlindungan INSURAN, selamo 25 tahun - Maybank Islamic 2015). Tanpa mengeluarkan keuntungan dividen pado setiap tahun.
Tahun 1=> RM12000x7%= RM840, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda rugi RM348.
Tahun 2=> RM13738x7%=RM961, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda rugi RM227.
Tahun 3=> RM14700x7%=RM1029, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda rugi RM159.
Tahun 4=> RM15728x7%=RM1101, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda rugi RM87.
Tahun 5=> RM16829x7%=RM1178, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda rugi RM10.
Tahun 6=> RM18007x7%=RM1260, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda UNTUNG RM72.
Tahun 7=> RM19267x7%=RM1349, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda UNTUNG RM161.
Tahun 8=> RM20616x7%=RM1443, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda UNTUNG RM255.
Tahun 9=> RM22059x7%=RM1544, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda UNTUNG RM359.

 .
Untung untuk 9 tahun tolak rugi untuk sembilan tahun= 847-831=RM16.. untung atau rugi??
.
Loan ASB kalau kito pandai uruskan ia akan menjadi berbaloi.
-Buat TEMPOH pinjaman/loan semaksima mungkin iaitu tempoh bayaran balik pinjaman. Contoh Maybank maksima 25 tahun. (kalau ambik tempoh pendek rugi).


 Gambar di atas adalah pengiraan dividen ASB berserta Full settlement loan/pinjaman
.
-Gambar rajah di atas adalah salah satu contoh pengiraan ASB loan RM50000 selama 25 tahun (maybank Islamic) pada 2015 (katokan kadar dividen 8% pada setiap tahun)..
-Keuntunggan (tanpa mengeluarkan dividen dan bonus) dikiro pada tahun kelapan iaitu OD (dividen) sebanyak RM35860 (katakan dividen 8%setiap tahun, kemungkinan lebih), sekiranya anda ingin menamatkan pinjaman, ANDA hanya perlu ke bank dan membayar full settlement sebanyak RM35333 pada tahun tersebut.. Anda dapat RM527+RM50000 tunai (mungkin akan lobih termasuk pulangan INSURAN).... Untung atau rugi??
.
- Sekiranya anda ingin menggunakan dividen pada setiap tahun pun masih dapat keuntungan... Tetapi caro ini harus menamatkan tempuh mengikut tempoh pinjaman/loan (selama 25 tahun itu). kalau tak sampai tempoh jugak masih jugak untung, sebab anda dah ambik itu keuntungan tiap-tiap tahun...he.

Sejarah kadar dividen dan bonus ASB dari 1990 hinggoa 2014.

Tahun Kewangan Berakhir 31 Disember Kadar Dividen ASB
(sen/unit)
Kadar Bonus ASB
(sen/unit)
2014 7.50 1.00
2013 7.70 1.00
2012 7.75 1.15
2011 7.65 1.15
2010 7.50 1.25
2009 7.30 1.25
2008 7.00 1.75
2007 8.00 1.00
2006 7.30 1.25
2005 7.25 1.75
2004 7.25 2.00
2003 7.25 2.00
2002 7.00 2.00
2001 7.00 3.00
2000 9.75 2.00
1999 8.50 1.50 + 2.00 (bonus istimewa)
1998 8.00 2.50
1997 10.25 1.25
1996 10.25 3.00
1995 10.00 3.00
1994 9.50 4.50
1993 9.00 4.50
1992 7.50 5.00
1991 8.50 4.00
1990 8.00 6.00

-JAWAPAN SAYA kepado persoalan Pinjaman ASB untung atau rugi? Sudah pasti YA..!! Untung dan berbaloi-baloi...

________________________________

Komen pilihan kisah PENIPUAN INTERNET anda boleh pergi post mr.m yang ini :- PENIPUAN DI INTERNET - Siri 1 #APBPDI 

-----------------------------------------

Kisah scammer anda boleh rujuk 'KOMEN' pos den yang ini (klik di sini): --> KISAH PENIPUAN DI INTERNET - Siri 2 #APBPDI 


_______________________________

Kisah penipuan di internet sila rujuk post yang ini (klik di sini) --> Penipuan scammer di internet - penipu online minta yuran pengaktifan, duit pending, duit lama syiling tembaga.
Ranking: 5

5 comments

  1. Selamat hari setiap orang. Sila baca kisah kehidupan sebenar kehidupan saya. Nama saya Vania hilman dari Malaysia dan kini tinggal di Dubai. Seorang ibu tunggal dengan 2 anak. Saya telah terlibat dalam banyak penipu di internet dengan mendapat wang saya yang keras, mencari pinjaman penyatuan, sehingga malam yang setia, saya berdoa dan saya fikir Tuhan mengarahkan saya untuk melihat kesaksian syarikat pinjaman di internet minggu ini dengan nama RIKA ANDERSON LOAN COMPANY dengan e-mel, rikaandersonloancompany@gmail.com ibu membantu saya dengan 120,000USD setelah beberapa kenalan dengan banyak peminjam palsu online, tolong orang saya, berhati-hati untuk mendapatkan pinjaman dengan biaya pendahuluan tanpa jaminan atau pengesahan bahwa perusahaan adalah lesen dan dikenali. Syarikat pinjaman ini datang untuk menyelamatkan saya apabila saya memerlukannya paling banyak, pada mulanya saya tidak pernah mempercayai mereka, tetapi setelah memenuhi tuntutan mereka, saya seorang wanita yang bahagia. yang merupakan perkara yang paling penting dalam kehidupan. Hari ini saya membayar hutang saya dan juga bangga dengan apartmen saya sendiri. Ibu dan dua kawan saya mengambil kesempatan daripada tawaran ini, dan saya juga mahu seluruh negara mengambil kesempatan daripada tawaran yang murah hati ini. inilah e-mel peribadi saya vaniahilman1@yahoo.com dan bagi syarikat pinjaman yang membantu saya di sini adalah maklumat perhubungan mereka rikaandersonloancompany@gmail.com

    ReplyDelete

  2. Hello, Do you need a loan from The most trusted and reliable company
    in the world? if yes then contact us now for we offer loan to all
    categories of seekers be it companies or for staff usage. We offer
    loan at 3% interest rate, Contact us via Whats app +919205646839
    mohanmendcompany01@gmail.com

    LOAN SEEKERS APPLICATION FORM
    ******************************
    1) Full Name:
    2) Gender:
    3) Loan Amount Needed:
    4) Loan Duration:
    5) Country:
    6) Home Address:
    7) Mobile Number:
    8) Fax Number:
    9) Occupation:
    10) Monthly Income:
    11) Salary Date:
    12) Purpose of loan:
    13) Where did you get our loan advertisement:
    mohanmendcompany01@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Halo, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau penggunaan kakitangan. Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui Whats app +919205646839
    mohanmendcompany01@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PENCEGAHAN PINJAMAN
      ******************************
    1) Nama Penuh:
      2) Jantina:
      3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
      4) Tempoh Pinjaman:
      5) Negara:
      6) Alamat Rumah:
      7) Nombor Mudah Alih:
      8) Nombor Faks:
      9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
      11) Tarikh Gaji:
      12) Tujuan pinjaman:
      13) Di mana anda mendapat iklan pinjaman kami:
    mohanmendcompany01@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman peminjam online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya ke sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk berlari, sehinggalah satu hari setia bahawa kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menaruh keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan menyayangi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  5. Kami memberi pinjaman dengan kadar faedah yang berpatutan sebanyak 3%
    Captain One menyediakan Perkhidmatan Kewangan Cemerlang dan Profesional dan kami terkenal dan pemberi pinjaman wang tulen di seluruh dunia
    Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:
    Pinjaman Lori
    Pinjaman peribadi
    Pinjaman penyatuan hutang
    Pinjaman Kereta
    Pinjaman Perniagaan
    Pinjaman pelajar
    Pinjaman Gadai Janji
    Pinjaman Pembiayaan Semula
    Pinjaman Rumah
    Pinjaman penambahbaikan
    Pinjaman Pembinaan
    Sila tulis kembali jika berminat dengan kadar faedah kami:Sila hubungi kami melalui:abdullahonlinefinance@gmail.com

    ReplyDelete

Anda bolehlah memberi sebarang komen, menghantar berita dan apa-apa jua maklumat pun. Sekiranya anda tiada akaun blogger dan Email, anda juga boleh menghantar komen kepada Eden dengan tick kan pada "Anonymous" - (Eden akan cuba membalas SEGALA pertanyaan).


Klik Ha ODER NOW di bawah untuk Whatsapp eden:
Anda boleh memberi sebarang komen, cadangan, menghantar berita dan apa-apa jua maklumat pun yang berkaitan Apit Pemalu. Sekiranya anda tiada akaun blogger dan email, boleh juga dengan menghantar komen kepada kami dengan tick kan pada "Anonymous".. Sekiranya anda tiada kredit untuk membuat panggilan telefon kepada saya, sila tinggalkan nombor telefon anda di ruangan komen (enter your comment) dan saya akan cuba menghubungi anda dengan kadar segera.. Ha Terima kasih!

Apit Pemalu, everything is good here! Call/Whatsapp: 012-645 9881 #ApitPemalu #ApitShy #HaMHY #HaIbnuYaakop