Hai Awak, popular Post,
Klik di sini ya! ---->

Pinjaman ASB untung atau rugi?- ASB LOAN 2015.

 ASB loan untung atau rugi?... baik SIMPAN sendiri???
.
Pelaburan ASB...
Loan: Maybank Islamic.
ASB Financing-i is another form of term financing to purchase ASB unit trust based on Shariah principles of Murabahah via Tawarruq.
 Loan amount: 50k.
Term: 25 tahun.
Hukum: Harus.
.
8tahun full settlement...!!

Analisis yang saya buat ini cumo ringkas saja dan padek, serta tidak berniat untuk memburuk-burukkan pihak tertentu. Hanya sekadar untuk pertimbangan anda..he
.
Saya rasa pinjaman ASB lagi o.k, sobab 5 dalam 1..
.
1. Simpanan.
2. Pelaburan.
3. Ada perlindungan INSURAN KEMATIAN.
4. ASET.

5. Menyemai Tabiat menabung (saya dipupuk dari kocik lagi). hehe...
.
Dalam menilai pulangan dari ASB, adalah ponting untuk anda memahami, pengiraan dividen dan bonus untuk pelaburan ASB adalah berlainan sama sekali.
.
Contoh:- (Katokan pada tahun tersebut kadar dividen= 7%)

1) Simpan guno duit sendiri setiap bulan? 
-Simpan RM100 pado setiap bulan.
-Jumlah Januari hingga Disember =RM1200 (jumlah pada akhir tahun tanpa membuat sebarang pengeluran/kemasukan ASB unit -jumlah ini tidak buleh dikali dengan dividen, dividen dikira ikut tempoh matang KEMASUKAN RM100 itu pado setip bulan).
->Akhir Januari RM100x7%= RM7+RM100 (simpanan Jan)= Jumlah RM107.

->Akhir Febuari RM107x7%= RM7.49+simpanan RM100+RM100(Jan)= Jumlah RM207.49.
->Akhir March RM207.49x7%=RM14.5+RM207.49(Jan & Feb) + simpanan March RM100=jumlah sumo RM322, begitu seterusnya sampai akhir Disember RMx7%=RMxxxx
 .
Cara bergini pun untung jugak (tetapi keuntungannya kecil dari buat loan). saya dedulu buek macam ni...
.
-DIVIDEN akan dikiro pada AKHIR tahun bagi unit ASB yang matang dalam tempoh SEBULAN ke atas, BONUS pulak diberi pada UNIT ASB yang matang dalam tempoh SETAHUN ke atas.

ATAU

2)Buat ASB loan/pinjaman.
-Pinjaman/loan ASB RM12000 bulanan RM99 (Termasuk perlindungan INSURAN, selamo 25 tahun - Maybank Islamic 2015). Tanpa mengeluarkan keuntungan dividen pado setiap tahun.
Tahun 1=> RM12000x7%= RM840, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda rugi RM348.
Tahun 2=> RM13738x7%=RM961, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda rugi RM227.
Tahun 3=> RM14700x7%=RM1029, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda rugi RM159.
Tahun 4=> RM15728x7%=RM1101, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda rugi RM87.
Tahun 5=> RM16829x7%=RM1178, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda rugi RM10.
Tahun 6=> RM18007x7%=RM1260, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda UNTUNG RM72.
Tahun 7=> RM19267x7%=RM1349, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda UNTUNG RM161.
Tahun 8=> RM20616x7%=RM1443, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda UNTUNG RM255.
Tahun 9=> RM22059x7%=RM1544, anda bayar setahun RM99x12= RM1188 anda UNTUNG RM359.

 .
Untung untuk 9 tahun tolak rugi untuk sembilan tahun= 847-831=RM16.. untung atau rugi??
.
Loan ASB kalau kito pandai uruskan ia akan menjadi berbaloi.
-Buat TEMPOH pinjaman/loan semaksima mungkin iaitu tempoh bayaran balik pinjaman. Contoh Maybank maksima 25 tahun. (kalau ambik tempoh pendek rugi).


 Gambar di atas adalah pengiraan dividen ASB berserta Full settlement loan/pinjaman
.
-Gambar rajah di atas adalah salah satu contoh pengiraan ASB loan RM50000 selama 25 tahun (maybank Islamic) pada 2015 (katokan kadar dividen 8% pada setiap tahun)..
-Keuntunggan (tanpa mengeluarkan dividen dan bonus) dikiro pada tahun kelapan iaitu OD (dividen) sebanyak RM35860 (katakan dividen 8%setiap tahun, kemungkinan lebih), sekiranya anda ingin menamatkan pinjaman, ANDA hanya perlu ke bank dan membayar full settlement sebanyak RM35333 pada tahun tersebut.. Anda dapat RM527+RM50000 tunai (mungkin akan lobih termasuk pulangan INSURAN).... Untung atau rugi??
.
- Sekiranya anda ingin menggunakan dividen pada setiap tahun pun masih dapat keuntungan... Tetapi caro ini harus menamatkan tempuh mengikut tempoh pinjaman/loan (selama 25 tahun itu). kalau tak sampai tempoh jugak masih jugak untung, sebab anda dah ambik itu keuntungan tiap-tiap tahun...he.

Sejarah kadar dividen dan bonus ASB dari 1990 hinggoa 2014.

Tahun Kewangan Berakhir 31 Disember Kadar Dividen ASB
(sen/unit)
Kadar Bonus ASB
(sen/unit)
2014 7.50 1.00
2013 7.70 1.00
2012 7.75 1.15
2011 7.65 1.15
2010 7.50 1.25
2009 7.30 1.25
2008 7.00 1.75
2007 8.00 1.00
2006 7.30 1.25
2005 7.25 1.75
2004 7.25 2.00
2003 7.25 2.00
2002 7.00 2.00
2001 7.00 3.00
2000 9.75 2.00
1999 8.50 1.50 + 2.00 (bonus istimewa)
1998 8.00 2.50
1997 10.25 1.25
1996 10.25 3.00
1995 10.00 3.00
1994 9.50 4.50
1993 9.00 4.50
1992 7.50 5.00
1991 8.50 4.00
1990 8.00 6.00

-JAWAPAN SAYA kepado persoalan Pinjaman ASB untung atau rugi? Sudah pasti YA..!! Untung dan berbaloi-baloi...

________________________________

Komen pilihan kisah PENIPUAN INTERNET anda boleh pergi post mr.m yang ini :- PENIPUAN DI INTERNET - Siri 1 #APBPDI 

-----------------------------------------

Kisah scammer anda boleh rujuk 'KOMEN' pos den yang ini (klik di sini): --> KISAH PENIPUAN DI INTERNET - Siri 2 #APBPDI 


_______________________________

Kisah penipuan di internet sila rujuk post yang ini (klik di sini) --> Penipuan scammer di internet - penipu online minta yuran pengaktifan, duit pending, duit lama syiling tembaga.
Ranking: 5

0 comments:

Post a Comment

Anda bolehlah memberi sebarang komen, menghantar berita dan apa-apa jua maklumat pun. Sekiranya anda tiada akaun blogger dan Email, anda juga boleh menghantar komen kepada Eden dengan tick kan pada "Anonymous" - (Eden akan cuba membalas SEGALA pertanyaan).