Hai Awak, popular Post,
Klik di sini ya! ---->

Harga minyak petrol naik, minyak masak naik lagi? Bersyukurlah!



Selamat hari buruh macam saya!
.
Bukan nak berpolitik. Cuma agak hairan kalau benarlah minyak masak sawit naik sampai RM23 lobih untuk 5kg kira membebankan jugak. Kita tananam sawit banyak tapi minyak tetap mahal (sebenarnya minyak naik takda kena mengena pun ngan tanam banyak).
.
Jika minyak Read Eagle Cooking Oil mahal, kita boleh beli minyak masak cap Buruh. Jika kita tidak mampu beli 5 kilo, kita boleh beli sekilogram sahaja. Kita berhak 'memilih' untuk penjimatan. . Bagi perniaga pisang goreng, minyak adalah keperluan asas perniagaan itu. Minyak masak diperlukan dengan kuantiti yang banyak.
.
Apabila harga minyak masak naik maka kos pengeluaran akan naik, maka bagi mengurangkan kenaikan kos, signboard 'goreng pisang' yang dipaparkan di gerai anda harus ditukar kepada pisang rebus ke, lepat pisang ke, jemput-jemput pisang, pisang salai, pai pisang dara ke, ataupun pisang bakar abang burn. Kesimpulannya buat 'plan B'.
.
Penukaran jenis perniagaan semua di atas hanya memerlukan air sebagai bahan asas perniagaan, maka untuk mendapatkan sumber air yang bersih gunalah penapis air Cuckoo. Boleh pm Andy Sulaiman (Htag MrCuckoo). #MrCuckoo
.
Alternatif menggantikan minyak masak dengan minyak petrol adalah tidak relevan kerana minyak petrol juga turut naik dan mahal (walaupun harga pasaran crude oil di bawah paras USD50 setong hari ini) dan ianya mudah terbakar serta mengandungi Benzene (Carcinogen) boleh menyebabkan kanser. Dont torai dis at home!
.
Jangan kato negara kita Kapitalis tau, tak baik. Negara kita masih amalkan Demokrasi Berperlembagaan. Setahu Apit termasuk negara demokrasi, kadang-kadang ada "ketirisan" nya.
.
Maka berdoalah semoga negara kita aman damai serta di jauhi dari bencana, tak perlu 'panik' atau 'menjerit'. Sesungguhnya jati diri suatu bangsa terletak pada akhlak penduduk serta pemimpinnya.
.
Majulah menggoreng pisang untuk perniagaan anda!
.
Oleh itu, dari berpolitik lebih baik berpoligami. Para lelaki tentu setuju? :)
.
-Apit Pemalu-
#MuncetGlobal pengedar sah Vigory® Coklat - www.muncetglobal.com

0 comments:

Post a Comment

Anda bolehlah memberi sebarang komen, menghantar berita dan apa-apa jua maklumat pun. Sekiranya anda tiada akaun blogger dan Email, anda juga boleh menghantar komen kepada Eden dengan tick kan pada "Anonymous" - (Eden akan cuba membalas SEGALA pertanyaan).


Klik Ha ODER NOW di bawah untuk Whatsapp eden:
Anda boleh memberi sebarang komen, cadangan, menghantar berita dan apa-apa jua maklumat pun yang berkaitan Apit Pemalu. Sekiranya anda tiada akaun blogger dan email, boleh juga dengan menghantar komen kepada kami dengan tick kan pada "Anonymous".. Sekiranya anda tiada kredit untuk membuat panggilan telefon kepada saya, sila tinggalkan nombor telefon anda di ruangan komen (enter your comment) dan saya akan cuba menghubungi anda dengan kadar segera.. Ha Terima kasih!

Apit Pemalu, everything is good here! Call/Whatsapp: 012-645 9881 #ApitPemalu #ApitShy #HaMHY #HaIbnuYaakop