Hai Awak, popular Post,
Klik di sini ya! ---->

Mulai Tahun ini 4 Mei adalah hari buruh? New norma Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKP-B) Malaysia fasa ke 4.


[5:31:21 ๐‘จ๐‘ด, Saturday, May 2]
๐‘จ๐’‘๐’Š๐’•.๐‘ท๐’†๐’Ž๐’‚๐’๐’– ๐‘ด๐’–๐’๐’„๐’†๐’• ๐‘ฎ๐’๐’๐’ƒ๐’‚๐’ :

๐Ÿ’ ๐Œ๐ž๐ข ๐Ÿ๐ŸŽ๐Ÿ๐ŸŽ adalah tarikh keramat bermulanya (๐๐ž๐ซ๐ข๐ง๐ญ๐š๐ก ๐Š๐š๐ฐ๐š๐ฅ๐š๐ง ๐๐ž๐ซ๐ ๐ž๐ซ๐š๐ค๐š๐ง - ๐๐ž๐ซ๐ฌ๐ฒ๐š๐ซ๐š๐ญ) PKP-B. Mahu atau tidak mahu, kita tidak boleh mengulangi semula proses PKP.
Keputusan samada PKP akan datang diperketat atau dilonggarkan telah jatuh di ๐ญ๐š๐ง๐ ๐š๐ง ๐š๐ง๐๐š.
Jangan sia-siakan ๐ฉ๐ž๐ง๐ ๐จ๐ซ๐›๐š๐ง๐š๐ง yang telah kita lakukan sebelum ini ๐›๐ž๐ซ๐ฌ๐š๐ฆ๐š.
.

๐—ž๐—˜๐—•๐—˜๐—ก๐—”๐—ฅ๐—”๐—ก ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—ข๐—ฃ๐—˜๐—ฅ๐—”๐—ฆ๐—œ ๐—ฆ๐—˜๐—ฅ๐—ง๐—” ๐—ฃ๐—˜๐—ฅ๐—š๐—˜๐—ฅ๐—”๐—ž๐—”๐—ก ๐—ฃ๐—˜๐—ž๐—˜๐—ฅ๐—๐—” ๐—•๐—”๐—š๐—œ ๐—ฆ๐—ฌ๐—”๐—ฅ๐—œ๐—ž๐—”๐—ง-๐—ฆ๐—ฌ๐—”๐—ฅ๐—œ๐—ž๐—”๐—ง ๐——๐—”๐—Ÿ๐—”๐—  ๐—ง๐—˜๐— ๐—ฃ๐—ข๐—› ๐—ฃ๐—˜๐—ฅ๐—œ๐—ก๐—ง๐—”๐—› ๐—ž๐—”๐—ช๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ก ๐—ฃ๐—˜๐—ฅ๐—š๐—˜๐—ฅ๐—”๐—ž๐—”๐—ก:
.

Sehubungan dengan ini;
1. Syarikat hendaklah ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐˜‚๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ฝ๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐—ท๐—ฎ ๐—ธ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐˜๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐—ฝ ๐—ฝ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—บ๐—ถ๐—ป๐—ถ๐—บ๐—ฎ atau ๐˜€๐—ฒ๐—ธ๐˜‚๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ด-๐—ธ๐˜‚๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐˜€๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐—ป๐˜†๐—ฎ๐—ธ ๐Ÿณ๐Ÿฌ% ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—ท๐˜‚๐—บ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐˜€๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ฎ atau yang berdaftar bagi pengeluaran sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Syarikat ๐—ต๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ท๐˜‚๐—ด๐—ฎ ๐—บ๐—ฒ๐˜„๐˜‚๐—ท๐˜‚๐—ฑ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐—ถ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—บ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐—ท๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—ฟ๐˜‚๐—บ๐—ฎ๐—ต bagi pekerja yang tidak terlibat dengan aktiviti kritikal.

2. Syarikat ๐—ต๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐˜๐—ถ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐—ฒ๐—บ๐˜‚๐—ฎ ๐—ฃ๐—ฅ๐—ข๐—ฆ๐—˜๐——๐—จ๐—ฅ ๐—ฆ๐—ง๐—”๐—ก๐——๐—”๐—ฅ๐—— ๐—ข๐—ฃ๐—˜๐—ฅ๐—”๐—ฆ๐—œ (SOP) am yang dinyatakan di portal permohonan dipatuhi,

dan

3. Syarikat juga hendaklah memastikan PROSEDUR STANDARD OPERASI (SOP) mengikut sektor yang dipohon seperti yang dinyatakan di portal permohonan ๐—ฑ๐—ถ๐—ฝ๐—ฎ๐˜๐˜‚๐—ต๐—ถ.
๐—ข๐—ณ๐—ณ๐—ถ๐—ฐ๐—ถ๐—ฎ๐—น ๐—ฃ๐—ผ๐—ฟ๐˜๐—ฎ๐—น of the Ministry of International Trade and Industry (๐—ต๐˜๐˜๐—ฝ๐˜€://๐˜„๐˜„๐˜„.๐—บ๐—ถ๐˜๐—ถ.๐—ด๐—ผ๐˜ƒ.๐—บ๐˜†/).
.

Hari ini kes sembuh dunia ๐—บ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ฏ๐—ถ๐—ต๐—ถ ๐Ÿญ ๐—ท๐˜‚๐˜๐—ฎ ๐—ธ๐—ฒ๐˜€ iaitu kira-kira 1/3 daripada jumlah keseluruhan kes dunia.
Negara dengan jangkitan COVID-19 yang tertinggi adalah Amerika Syarikat iaitu 32.83% daripada jumlah kes dunia atau 1,070,032 kes. Terdapat 8 negara dengan kes melebihi 100 ribu termasuk Rusia dan Turki.

๐—ฃ๐—ฎ๐˜๐˜‚๐—ต๐—ถ ๐—ป๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐—ต๐—ฎ๐˜ ๐—ฝ๐—ถ๐—ต๐—ฎ๐—ธ ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ท๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐— ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜†๐˜€๐—ถ๐—ฎ (KKM, MITI dan lain lain) dan kekalkan langkah pencegahan COVID-19 (novel coronavirus).

.
Dah kata ๐—ป๐—ผ๐—ฟ๐—บ๐—ฎ ๐—ฏ๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐—ฟ๐˜‚. Jadi tak payah la berharap nak bawak satu family pergi makan restoran. Dah ๐—ฏ๐—ผ๐—น๐—ฒ๐—ต ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ถ ๐—ฏ๐˜‚๐—ป๐—ด๐—ธ๐˜‚๐˜€ pun ok dah. Ha at least dapat bantu orang berniaga.
Marilah kita ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฎ-๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฎ ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ท๐—ฎ๐—ฟ ๐˜‚๐—ป๐˜๐˜‚๐—ธ ๐—ท๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ ๐—ฟ๐—ฎ๐—ธ๐˜†๐—ฎ๐˜ ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ด๐˜‚๐—ป๐—ด๐—ท๐—ฎ๐˜„๐—ฎ๐—ฏ dan mengamalkan ๐—ป๐—ฒ๐˜„ ๐—ป๐—ผ๐—ฟ๐—บ๐—ฎ (habit luar dari kebiasaan).
.

Rasanya kalau tak silap den Korea tak lockdown pun kan... Cuma ๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐—น๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐—ผ๐—ฐ๐—ถ๐—ฎ๐—น ๐—ฑ๐—ถ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ฐ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ท๐—ฎ๐—ด๐—ฎ ๐—ธ๐—ฒ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ถ๐—ต๐—ฎ๐—ป.

๐—ฃ๐—ถ๐—น๐—ถ๐—ต๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ ๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐—ป๐—ด-๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐—ป๐—ด.. Semua bersebab... Virus di mana mana, tak kenal tua muda, miskin kaya, sama sama berhari raya. Eh.. Kerja gomen atau kilang..

Restoran dibuka ni bukanlah untuk korang datang saje saje satu keluarga lima enam orang pergi makan sana.
Restoran dibuka sebab orang dah mula bekerja. So kalau depa nak makan lunch (non muslim) atau buka puasa (muslim) time waktu kerja tu memudahkanlah kiranya.
.
๐—ก๐—ฒ๐˜„ ๐—ป๐—ผ๐—ฟ๐—บ๐—ฎ... Kena sesuaikan diri, ๐—ท๐—ฎ๐—ด๐—ฎ ๐—ธ๐—ฒ๐˜€๐—ถ๐—ต๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป, ๐—ฝ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ถ ๐—ณ๐—ฎ๐—ฐ๐—ฒ ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ธ, ๐—ฏ๐—ฎ๐˜„๐—ฎ๐—ธ ๐—ต๐—ฎ๐—ป๐—ฑ ๐˜€๐—ฎ๐—ป๐—ถ๐˜๐—ถ๐˜‡๐—ฒ๐—ฟ, ๐—ฐ๐—ฒ๐—ธ ๐˜€๐˜‚๐—ต๐˜‚ ๐—ฏ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป (supaya dapat detect awal siapa yang demam), ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฝ ๐—ฐ๐˜‚๐—ฐ๐—ถ ๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—ถ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐—ฎ๐—ฏ๐˜‚๐—ป.. Penjarakan sosial mesti di jaga.. Moga Allah mudahkan urusan kita semua. Allah Sayang. #HaAllahSayam

Korea boleh kenapa Rohaya tak boleh? #HaRohaya

Sukan yang ๐—บ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ฏ๐—ฎ๐˜๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐—ฒ๐—ป๐˜๐˜‚๐—ต๐—ฎ๐—ป ๐—ท๐˜‚๐—ด๐—ฎ ๐˜๐—ถ๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฏ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ฟ seperti bola sepak dan sukan dalam dewan.
Kalau suami isteri kat rumah tu bukan sahaja bersukan, beromen pun boleh. Janji 1 rumah 1 alamat.

Sukan tidak melibatkan sentuhan seperti jogging, berbasikal, golf dibenarkan dengan syarat ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ท๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐—ผ๐˜€๐—ถ๐—ฎ๐—น dan ๐˜๐—ถ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐˜€๐—ฒ๐—ป๐˜๐˜‚๐—ต๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป.

#HaPKP fasa 4.

๐—ฃ๐—ฒ๐—ป๐˜†๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป ๐˜„๐—ฎ๐—ฏ๐—ฎ๐—ธ ๐—ป๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—น ๐—ฐ๐—ผ๐—ฟ๐—ผ๐—ป๐—ฎ๐˜ƒ๐—ถ๐—ฟ๐˜‚๐˜€ ๐—ถ๐˜๐˜‚ ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ฏ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ฟ..

๐—ฆ๐—ถ๐—น๐—ฎ ๐—ถ๐—ธ๐˜‚๐˜๐—ถ ๐—ด๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐˜€ ๐—ฝ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐˜‚๐—ฎ๐—ป, ๐˜€๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐—ป ๐—ผ๐—น๐—ฒ๐—ต ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ท๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐— ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜†๐˜€๐—ถ๐—ฎ, ๐—บ๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ถ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฝ๐—ฎ๐˜๐˜‚๐—ต๐—ถ.

๐—ง๐—ฎ๐—ธ๐—ฒ ๐—ธ ๐˜†๐—ผ๐˜‚๐—ฟ ๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ณ, ๐˜†๐—ผ๐˜‚๐—ฟ ๐—ณ๐—ฎ๐—บ๐—ถ๐—น๐˜† ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ ๐˜€๐—ฒ๐—ท๐—ฎ๐—ต๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ ๐— ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜†๐˜€๐—ถ๐—ฎ! #๐—›๐—ฎ๐—ฆ๐—ฒ๐—ท๐—ฎ๐—ต๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ
.



++++++
Add Facebook Encik Apit - Klik di sini! atau FB chat messenger - klik sini!

Instagram Encik Apit - Klik di sini!

Whatsapp Encik Apit - klik sini! 
 



0 comments:

Post a Comment

Anda bolehlah memberi sebarang komen, menghantar berita dan apa-apa jua maklumat pun. Sekiranya anda tiada akaun blogger dan Email, anda juga boleh menghantar komen kepada Eden dengan tick kan pada "Anonymous" - (Eden akan cuba membalas SEGALA pertanyaan).


Klik Ha ODER NOW di bawah untuk Whatsapp eden:
Anda boleh memberi sebarang komen, cadangan, menghantar berita dan apa-apa jua maklumat pun yang berkaitan Apit Pemalu. Sekiranya anda tiada akaun blogger dan email, boleh juga dengan menghantar komen kepada kami dengan tick kan pada "Anonymous".. Sekiranya anda tiada kredit untuk membuat panggilan telefon kepada saya, sila tinggalkan nombor telefon anda di ruangan komen (enter your comment) dan saya akan cuba menghubungi anda dengan kadar segera.. Ha Terima kasih!

Apit Pemalu, everything is good here! Call/Whatsapp: 012-645 9881 #ApitPemalu #ApitShy #HaMHY #HaIbnuYaakop